Valeputna, Tradiții din inima Bucovinei

Inginer silvic la bază, Florin Irimescu s-a aventurat să ducă mai departe tradiția locală din inima Bucovinei, de prelucrare a păstrăvului prin afumare.

“Totul a plecat de la cobză în cetină (hârzob), un produsă cărui poveste începe din 1927. Această nu era produsă în niște condiții și standarde sanitare acceptate, iar lucrul acesta mă frustra și mi-am luat misiunea de a o pune primul pe piață. M-am interesat ce trebuie să fac, și primul lucru pe listă a fost o fabrică. Drept urmare, în 2011, cu ajutorul unui prieten, am depus un proiect pentru fonduri europene, iar în 2015 am finalizat construcția”.

Cu o investiție de 550.000 de euro, dintre care 70% fonduri europene nerambursabile, la care s-au adăugat fonduri proprii din credite, acesta a pornit, la finalul lui 2016, activitatea în fabrică, dar și o agropensiune - Bio Valeputna. Volum dublu de pește, de la an la an.

“În Valea Putnei este cea mai veche păstrăvărie, care acum aparține de Romsilva, iar de acolo luăm o parte din pește. Mai avem un furnizor, singurul care a avut capacitatea și calitatea să se certifice bio, pentru că și noi suntem certificați bio, unicii  procesatori din țară care facem lucrul acesta. Am călătorit mult, m-am inspirat și am studiat la fel de mult, testând fiecare produs în 5-6 versiuni până să-l scoatem pe piață.

Pentru afumare am combinat metoda locală (afumare cu conuri de brad) cu reperul cel mai înalt în afumare păstrăv întâlnit în Scoția, unde se afumă cu mai multe esențe, stejarul fiind pe primul loc, apoi fagul. De asemenea, de acolo am preluat și metoda de saramurare umedă.

Pornind la drum cu peștele afumat, acesta a reprezentat și punctul de plecare pentru extinderea gamei și crearea celor mai apreciate produse din portofoliu, tartinabilele. Din strategia noastră de comunicare și poziționare, una din direcții a fost să înscriem

produsele în diverse sisteme unde se pot obține și premii, dacăsunt valoroase. Produsul Trutta Dux (pateu din păstrăv afumat, cremăde brânză bio, limes și boabe de ienupăr) s-a întors înțară cu două stele de aur la Superior Taste Award, cel mai prestigios premiu din industria produselor Gourmet, cu sediul în Bruxelles.

Distincția Superior Taste Award cu două stele de Aur pentru singurul produs din păstrăv premiat în 2016 ne onorează. Apoi, peștele afumat l-am înscris la Great Taste Award 2017, unde a obținut o stea de aur. Suntem probabil cel mai tânăr posesor al acestui “Oscar” din industria produselor Gourmet.

În august 2018 și Trutta Dux a câștigat o stea de aur Great Taste.

În ceea ce privește extinderea gamei de produse, Valeputna a lansat recent gama Gourmandise, ce cuprinde patru produse ambalate în borcane: cu trufe, cu sos de șampanie, cu usturoi negru și cărbune și cu piure de castane.

Ne-am promis că vom manufactura numai produse remarcabile, unice prin gust și compoziție. Contribuind zilnic la masa copiilor și clienților noștri, suntem extrem de preocupați ca acestea să fie sănătoase, naturale și curate. Comparativ cu uzanțele pieței, etichetele Valeputna sunt departe de a fi o lecție de chimie. Etichetele noastre sunt o dovadă a respectului pentru client.

Am ales să fim inovativi plecând de la tradiție, să folosim cel mai bun păstrăv, să înotăm contra curentului. Am ales să jucăm cartea calității în detrimentul volumului. Am ales să înaintăm alături de clienții noștri, să comunicăm autentic și să ne lăsăm înfierbântați de frumusețea aventurii și a destinației. Fiind singura entitate din România ce deține o unitate specializată în procesarea păstrăvului și singura entitate din domeniu ce a primit o astfel de distincție, suntem obligați a seta și păstra standardele la nivelul promisiunii făcute nouă și clienților noștri.

 

 

ROM, Mândru sa fie ROMânesc

A început ca o ciocolată produsă în Fabrica de produse zaharoase Bucureşti și a devenit o părticică din istoria românilor. Baton de ciocolată născut în comunism, ROM a devenit martor dulce al tuturor schimbărilor din ultimii 54 de ani.

A așteptat răbdător să te îndulcească, pe vremea când trebuia să stai la coadă ore în șir, doar pentru a-ţi face o mică bucurie. Te-așteaptă răbdător și acum, să îl alegi de data aceasta, din sutele de alternative existente pe piață. Dar a rămas la fel: acelaşi gust inconfundabil care îţi trezeşte amintiri de fiecare dată când îl savurezi.

A fost lângă tine când căutai șoptit pe hartă un loc în care să-ți trăiești povestea liber. Este aici și acum, lângă copiii tăi, care n-au fost nici pionieri, nici şoimi al patriei, dar care au extras patriotismul din valori autentice, vechi și noi, care i-au inspirat.

A câștigat lupta cu timpul și și-a păstrat identitatea. Și te provoacă şi pe tine să faci acelaşi lucru. Să fii mândru că eşti român, oriunde te-ai afla. Pentru că un strop de ironie și mult haz sunt cele mai puternice arme împotriva uitării. ROM le-a folosit și a devenit vocea relevantă a patriotismului: a unit românii de pretutindeni, amintindu-le că avem cu toţii aceeaşi istorie. Același trecut. Și un viitor plin de posibilități și amintiri nescrise încă.

De Centenar, ROM ramâne doar tricolor, mândru să poarte cu sine doar steagul ţării, şi nimic altceva.

Lucia Nora Morariu, Economia susține democrația în România

Fără nicio îndoială, orice companie de succes poartă în ADN-ul ei viziunea, valorile și personalitatea celor are au fondat-o și au contribuit la dezvoltarea ei. În cazul EXIMTUR, brandul companiei de călătorii este imaginea în oglindă a atributelor președintelui fondator, Lucia Nora Morariu. Este vorba de seriozitatea și rigoarea ardelenească, de competitivitatea cultivată în Banat (”Banatu-i fruncea”), de modestie și chibzuință - ca valori familiale și comunitare. 

În 1993, Lucia Nora Morariu împreună cu soțul său, sora sa și trei bune prietene au pus bazele EXIMTUR, o companie de călătorii care este astăzi una dintre cele mai importante în domeniu. În 2017, vânzările companiei de călătorii EXIMTUR au depășit 55 de milioane euro, iar în primul trimestru al anului 2018 aceestea au crescut cu 18 procente față de perioada similară a anului trecut. 
Vreme de 25 de ani, EXIMTUR a reușit să mențină un ritm de creștere constant, sănătos, și să impună standarde ridicate în domeniu.

Lucia Nora Morariu a intuit care sunt trendurile în domeniu și a deschis noi perspective pentru industria de travel oriunde s-a aflat, fie că a fost la conducerea companiei EXIMTUR, a structurii asociative de profil, ANAT, sau în guvern, ca secretar de stat în Ministerul pentru Întreprinderi Mici şi Mijlocii, Comerţ, Turism şi Profesii Liberale. În perioada mandatului său la minister, a inițiat demersuri care au adus beneficii consistente turismului românesc, printre acestea numărându-se și inițiativa privind tichetele de vacanță, construcția de programe europene pe fonduri nerambursabile în turism sau introducerea unei noi clasificări pentru staţiuni, care include existenţa canalizării sau a iluminatului public, dar şi alte criterii sanitare pentru autorizarea staţiunilor.

În opinia președintelui-fondator al EXIMTUR, cea mai prețioasă resursă a companiei sunt oamenii. Președintele-fondator al EXIMTUR a făcut tot posibilul ca angajații companiei să atingă maximul potențial. ”Am înțeles, încă de la începuturi, că respectul față de clienți este dat, în principal, de respectul față de propriii colegi. Nu poți să oferi servicii de cea mai bună calitate clienților fără a avea, în relația cu aceștia, oameni motivați, respectați, plătiți corect, cu taxele și contribuțiile privind pensiile și sănătatea achitate integral, la zi. Toți membrii echipei EXIMTUR au criterii de performanță clare și transparente în funcție de care sunt recompensați, participă la programe de formare profesională și sunt promovați pe criterii de competență. Bineînțeles, toți colegii noștri au salariile plătite integral „la alb”, astfel că își pot face planuri de viaţă bazându-se pe EXIMTUR”, a explicat Lucia Nora Morariu. 

Pentru președintele-fondator al EXIMTUR, patriotismul are o definiție specială: ”Patriotismul, în actualul mediu de business, se poate exprima foarte simplu: să îți plătești taxele corect și la timp, să ai toate veniturile angajaților fiscalizate, să respecți legile țării și să susţii dezvoltarea valorilor în comunitatea din care faci parte”, a declarat aceeasta. În anul 2017, EXIMTUR a plătit statului român taxe şi impozite în valoare de peste 1 milion de euro, iar în anii anteriori sumele vărsate la buget au fost asemănătoare. 

Lucia Nora Morariu a crezut mereu că o parte din profitul societății trebuie să se întoarcă spre dezvoltarea comunității care a susținut această evoluție, motiv pentru care EXIMTUR s-a implicat și anul trecut în numeroase acțiuni care au promovat cultura, educația sau sportul, precum Festivalul Internaţional de Film Transilvania – TIFF, CuGet – olimpiada de cultură generală pentru tineri,   deplasarea în SUA a unei echipe de elevi români finaliști într-un concurs internațional de programare organizat de NASA sau susținerea unor echipe performante din sport.

Lucia Nora Morariu deține și calitatea de consul onorific al Sloveniei și crede că acestei țări i se potrivește proverbul ”Esențele tari se păstrează în sticluțe mici”.

Lucia Nora Morariu este un anteprenor care a dovedit, mai ales în vremuri de criză, că are viziune, că are puterea de a transforma provocările și dificultățile în oportunități, că are abilitatea de a implementa soluții care sa ducă la evoluția industriei de travel, în special, cu beneficii semnificative asupra  societății, în ansambul ei.

Victor Gabriel Clătici. Medic Primar Dermatolog

photo © Tiberiu Arsene

photo © Tiberiu Arsene

Născut la 24 Octombrie 1967, în Petroșani, Hunedoara, am avut șansa să cresc atât într-un mediu artistic, bunica maternă a fost croitoreasă la Teatrul de Stat din Petroșani, cât și într-un mediu istoric, înconjurat de locuri pline de semnificație, atât pentru istoria națională, cât și pentru pentru cea universală: Castelul de la Hunedoara, Cetatea Devei și “leagănul istoriei noastre”- Sarmisegetusa Regia și cetățile dacice.

Copilăria artistică și istorică m-a condus inerent la o specialitate a medicinii – Dermatologia – care îmbină partea artistică și estetică cu partea de “istorie”, respectiv pielea este “oglinda” organismului nostru și ne arată prin tot ce am trecut de–a lungul timpului.

Adolescența, petrecută într-un liceu de renume național - Liceul Decebal Deva, în clasa specială de matematică – fizică, a modelat gândirea mea pe termen lung și aplecarea către formule matematice și legi ale fizicii, și a determinat interesul meu către laser și aplicațiile sale în medicină și biologie.

Ca elemente unice la nivel mondial, sunt mândru că am dezvoltat formula “The 7 S of Skin”, care cuprinde principalii factori cu efecte negative asupra sănătății și frumuseții pielii (Sun, Sugar, Smoking, Skin Care, Stress, Sleep, Second).

Am publicat, în premieră pe plan mondial, un articol referitor la legătura “Butterfly Effect” cu domeniul dermatologiei în general, și cu acneea și rozaceea în particular.

Sunt mândru că sunt Speaker la cele mai importante congrese de laser și anti ageing la nivel mondial, iar steagul României este prezent pe toate meridianele globului la cele mai semnificative manifestări științifice internaționale.

Grand Hotel Continental. O poveste despre eleganta si traditii nemuritoare

A fost odată ca-n povești o vreme când Calea Victoriei nu era Calea Victoriei, ci Podul Mogoșoaiei, o vreme când orașul era împodobit de miresme orientale, cu domni cu joben și doamne în rochii elegante plimbându-se pe bulevardele Micului Paris în calești frumos împodobite. Atunci, când La Belle Epoque era prezentul și nu un trecut îndepărtat.

La numărul 56 peste drum de Teatrul Naţional, călătorii secolului XIX puteau găsi Grand Hotel Broft, un mic hotel cochet construit după stilul chic al hotelurilor parisiene. Tocmai datorită acestui aer de eleganţă franţuzească atât de apreciat de societatea românească din acele vremuri, hotelul Broft a devenit unul din punctele de întâlnire ale aristocraţiei și elitei Bucureștene. Printre cei mai faimoși oaspeţi se numără și Prinţul Napoleon, vărul lui Napoleon al-III-lea, aflat într-o vizită diplomatică la Carol I de Hohenzollern.

Zilele bune se întorc la Continental în 1979, când, după îndelungi renovări, hotelul este redeschis. Ușor ușor, povestea noastră a ajuns și la finalul perioadei comuniste când, după revoluţia din 1989 clădirea este restituită proprietarului de drept, Fundaţia Menachem Elias. În anul 2005, Grand Hotel Continental se închide timp de 4 ani pentru reamenajări. S-a redeschis în decembrie 2009 cu structura actuală de 59 de camere, iar clădirea a fost încadrată în Patrimoniul de Stat, păstrându-și arhitectura originală.

La sfârșitul războiului ruso-româno-turc, odată cu învingerea trupelor otomane la Plevna în 1877, Osman Pașa, conducătorul armatei otomane, a fost reţinut în apartamentul 104 înainte de a fi deportat în Rusia. O poveste veche spune că în timpul marșului victoriei, când trupele Prinţului Carol I treceau pe Podul Mogoșoaiei, Osman Pașa l-a salutat pe Carol de la geamul apartamentului său. Acel marș avea să își lase amprenta asupra istoriei Bucureștiului schimbând numele celui mai important bulevard al său în Calea Victoriei, nume pe care îl poartă până în ziua de astăzi.

Povestea noastră își continuă călătoria pe axa timpului. În 1885 o comisie de arhitecţi anunţă închiderea Hotelului Broft, iar în 1886 pe același loc este inaugurat Grand Hotel Continental, ce avea să reziste încercărilor secolului XX până în prezent. Tot în acea perioadă hotelul trece în proprietatea bancherului Menachem Elias, moștenit apoi de fiul său Jaques Elias. La începutul secolului XX clădirea intră în cea mai glorioasă perioadă a ei, devenind locul preferat de întâlnire al aristocraţilor și elitei vremii. În restaurantul Continental se opreau George Enescu, Liviu Rebreanu, Ion Barbu, Mihail Sadoveanu, maestrul Constantin Tănase și multe alte personalităţi ale vremii.

Cutremurul din 1940 a cauzat daune importante clădirii, renovarea presupunând costuri mari. Hotelul a suferit pentru a doua oară în același deceniu daune serioase, iar în timpul lucrărilor de renovare s-au făcut eforturi mari pentru a menţine faţada originală din secolul XIX.

În 1954 a fost restaurat și redeschis restaurantul Continental, iar oaspeţii erau încântaţi de vocea Mariei Tănase și de orchestra ei.

Intrând în hotel, oaspetele începe o adevărată călătorie a simţurilor. Zgomotul orașului dispare, călătoria începe la recepţie unde piesa centrală este desk-ul achiziţionat de la o reşedinţă nobiliară din Bergamo, iar candelabrele, mobilierul masiv, oglinzile, sunt piese originale create în secolul XIX aduse de la faimoase case de licitaţii din Viena, Parma și Torino.

Grand Hotel Continental nu este doar un loc de cazare în timpul călătoriei, ci o experienţă aparte. Închideţi ochii, inspirati adânc și aproape că veţi auzi caleștile trecând pe Podul Mogoșoaiei, armata regelui Carol trecând victorioasă și pașii lui Osman Pașa în apartamentul 104. Relaxaţi-vă și bucuraţi-vă de liniștea și istoria ce vă înconjoară, de eleganţa și rafinamentul nemuritor al secolului XIX în mijlocul agitatului secol XXI.