Lucia Nora Morariu, Economia susține democrația în România

Fără nicio îndoială, orice companie de succes poartă în ADN-ul ei viziunea, valorile și personalitatea celor are au fondat-o și au contribuit la dezvoltarea ei. În cazul EXIMTUR, brandul companiei de călătorii este imaginea în oglindă a atributelor președintelui fondator, Lucia Nora Morariu. Este vorba de seriozitatea și rigoarea ardelenească, de competitivitatea cultivată în Banat (”Banatu-i fruncea”), de modestie și chibzuință - ca valori familiale și comunitare. 

În 1993, Lucia Nora Morariu împreună cu soțul său, sora sa și trei bune prietene au pus bazele EXIMTUR, o companie de călătorii care este astăzi una dintre cele mai importante în domeniu. În 2017, vânzările companiei de călătorii EXIMTUR au depășit 55 de milioane euro, iar în primul trimestru al anului 2018 aceestea au crescut cu 18 procente față de perioada similară a anului trecut. 
Vreme de 25 de ani, EXIMTUR a reușit să mențină un ritm de creștere constant, sănătos, și să impună standarde ridicate în domeniu.

Lucia Nora Morariu a intuit care sunt trendurile în domeniu și a deschis noi perspective pentru industria de travel oriunde s-a aflat, fie că a fost la conducerea companiei EXIMTUR, a structurii asociative de profil, ANAT, sau în guvern, ca secretar de stat în Ministerul pentru Întreprinderi Mici şi Mijlocii, Comerţ, Turism şi Profesii Liberale. În perioada mandatului său la minister, a inițiat demersuri care au adus beneficii consistente turismului românesc, printre acestea numărându-se și inițiativa privind tichetele de vacanță, construcția de programe europene pe fonduri nerambursabile în turism sau introducerea unei noi clasificări pentru staţiuni, care include existenţa canalizării sau a iluminatului public, dar şi alte criterii sanitare pentru autorizarea staţiunilor.

În opinia președintelui-fondator al EXIMTUR, cea mai prețioasă resursă a companiei sunt oamenii. Președintele-fondator al EXIMTUR a făcut tot posibilul ca angajații companiei să atingă maximul potențial. ”Am înțeles, încă de la începuturi, că respectul față de clienți este dat, în principal, de respectul față de propriii colegi. Nu poți să oferi servicii de cea mai bună calitate clienților fără a avea, în relația cu aceștia, oameni motivați, respectați, plătiți corect, cu taxele și contribuțiile privind pensiile și sănătatea achitate integral, la zi. Toți membrii echipei EXIMTUR au criterii de performanță clare și transparente în funcție de care sunt recompensați, participă la programe de formare profesională și sunt promovați pe criterii de competență. Bineînțeles, toți colegii noștri au salariile plătite integral „la alb”, astfel că își pot face planuri de viaţă bazându-se pe EXIMTUR”, a explicat Lucia Nora Morariu. 

Pentru președintele-fondator al EXIMTUR, patriotismul are o definiție specială: ”Patriotismul, în actualul mediu de business, se poate exprima foarte simplu: să îți plătești taxele corect și la timp, să ai toate veniturile angajaților fiscalizate, să respecți legile țării și să susţii dezvoltarea valorilor în comunitatea din care faci parte”, a declarat aceeasta. În anul 2017, EXIMTUR a plătit statului român taxe şi impozite în valoare de peste 1 milion de euro, iar în anii anteriori sumele vărsate la buget au fost asemănătoare. 

Lucia Nora Morariu a crezut mereu că o parte din profitul societății trebuie să se întoarcă spre dezvoltarea comunității care a susținut această evoluție, motiv pentru care EXIMTUR s-a implicat și anul trecut în numeroase acțiuni care au promovat cultura, educația sau sportul, precum Festivalul Internaţional de Film Transilvania – TIFF, CuGet – olimpiada de cultură generală pentru tineri,   deplasarea în SUA a unei echipe de elevi români finaliști într-un concurs internațional de programare organizat de NASA sau susținerea unor echipe performante din sport.

Lucia Nora Morariu deține și calitatea de consul onorific al Sloveniei și crede că acestei țări i se potrivește proverbul ”Esențele tari se păstrează în sticluțe mici”.

Lucia Nora Morariu este un anteprenor care a dovedit, mai ales în vremuri de criză, că are viziune, că are puterea de a transforma provocările și dificultățile în oportunități, că are abilitatea de a implementa soluții care sa ducă la evoluția industriei de travel, în special, cu beneficii semnificative asupra  societății, în ansambul ei.